viernes, 19 de noviembre de 2010

Realment saps que és una bici de 29”? (1º part)

Molta gent ha sentit a parlar de les bicis de 29” i fins hi tot hi ha qui sap que es tracte d’unes bicis amb rodes més grans, però, quant més grans i per que?


Avui només ens centrarem la primera pregunta per no allargar-nos massa.

Per trobar una resposta cal fer una ullada a l’historia mitjanament recent de la bicicleta.

Fins l’aparició de les primeres bicis de muntanya, la mida de roda més utilitzada eren les conegudes 28”, com les clàssiques bicicletes angleses, holandeses, franceses, etc... ja fossin més urbanes o més esportives totes feien servir la mateixa mida de roda de manera genèrica, fins i tot les bicis índies.


Tour de França del 1925, els potrs de muntanya no estaven ni asfaltats. Us imagineu fer la Pedals de Foc Non-Stop amb una bici de carretera de l'època i sense marxes? (les rodes que utilitzaven a les hores deurien ser unes 700x28c (28-622) llises!!)

Però que va fer que apareguessin les 26”? diu la llegenda, més o menys certa, que els carters del Far West feien servir  bicis de 26” degut a la complexitat de la seva feina. En aquella època a Amèrica del Nord no estava tant urbanitzada com Europa o Àsia i els carters havien de fer grans trajectes praderes a traves i carregats fins els topes per repartir les cartes. Això va afavorir l’ús de les rodes de 26” ja que aconseguien ser rodes més robustes que les de 28”. Fins i tot el “Tio Sam” va crear la “U.S. Army 25th Infantry Bicycle Corps” cap allà l’any 1896 amb bicis de 26”.


Les bicis de la "U.S. Army 25th Infantry Bicycle Corps." al 1896.

Com ja se sap, anys més tard, una colla de hippies californians van aplegar un seguit de bicis que compartien genètica amb les antigues bicis del servei postal americà per llançar-se muntanya a vall ja que eren les úniques que aguantaven.

Diuen les males llengües que Gary Fisher va ser uns dels primers a posar-li canvis a una d’aquestes bicis per que a més a més de baixar també poguessin pujar. I junt amb un seguit de personatges de renom com Tom Ritchey i d’altres, se’ls ha considerat els pares del BTT.


Gary Fisher corrent amb una de les primeres BTT i amb uns dels primers cascs.

Això va passar a mitjans dels 70 i no va ser fins a finals dels 90 que al mateix Gary Fisher se li va posar al cap fer una bici amb rodes de 29”, el motiu en cara no el tenim clar tot i que intentarem esbrinar-ho.

Durant el 1999 i el 2000 Gary Fisher es va posar al cap desenvolupar una bici de 29” amb una geometria similar a una bici de 26”. “Qui ho havia dit que les bicis habien de ser de 26”?” però el primer problema no va trigar a sortir. Els neumàtics. Junt amb WTB van crear la primera coberta de muntanya per rodes de 29”, la WTB Nanoraptor 29x2.0, una copia exactament proporcionada de la seva germana petita de 26”. Desprès de resoldre alguns aspectes tècnics com les forquilles i algun altre component, al 2001 Gary Fisher presenta en el seu catàleg la primera bici de 29” per vendre comercialment.


Desprès d'un canvi d'impressions sobre les 29" amb l'extravagant Gary Fisher a l'Eurobike del 2008.

Al 2003, desprès de fer-se molt passat, Gary Fisher va aconseguir legalitzar les bicis de 29” a ulls de la UCI, i el 2005 una bici de 29” va guanya el primer Campionat Nacional (USA) en la modalitat de 24h.

Avui, quasi 10 anys més tard de la venta comercial de la primera bici de 29”, mentres aquí casa nostre els asèptics i dels defensors de les 29” no parem de buscar excuses que avalin les nostre idees, ja hi ha quasi una trentena d’empreses a tot el món que aposten de manera clara per les bicis de 29” oferint un espai ben definit en els seus catàlegs.

D’aquesta manera queda evidenciat que les bicis de muntanya recuperen la mida de roda que fa molts anys va ser estandar, les 28”, o 29”, que bé a ser el mateix.

Que vol dir que 28” y 29” son el mateix? Doncs si. Una llanta de bicicleta urbana o trekking de 28” i una llanta de 29” tenen exactament el mateix diametre. I fins hi tot hi podríem afegir que una llanta de bicicleta de carretera es de la mateixa mida que les anteriors, sense tindre en compte la seva amplada.

Però que ho fa que unes es diguin 28”, 29” o 700C??? És molt senzill aquestes mides responen al diàmetre exterior de la roda amb el neumàtic muntat.

La mida de 700c respondria a una amplada de cobertes de 18 a 28 mm d’ample, o el que és el mateix, de ¾ de polzada a 1.0 o 1.3 polzades. O sigui, cobertes de carretera.

Les 28” respondrien a una amplada de cobertes de 32 a 47 mm d’amplada, que serien 1.5 a 1.75 polzades. Cobertes de ciutat, trekking o ciclocross amb més o menys dibuix.

I les 29” serien totes aquelles de 48 mm o més d’amplada, de 1.9 polzades en amunt. Cobertes de muntanya o Balloonbikes de ciutat.

Tot aquest guirigall ja fa temps que esta resolt amb el sistema de mesura ETRTO que es basa en anomenar les mides de les cobertes per les seves mides en mil·límetre, l’amplada de la coberta i el diàmetre del taló de la coberta. Son aquells numerets que hi ha al costat del neumàtic que posen 23-622 en el cas de les cobertes de carretera, 42-622 en els trekking o 50-622 en les 29”. Sopresa! Totes les llantes fan 622 mm de diametre!
Per tindre una referència, la mida d’una coberta de BTT de 26” seria 50-559 (26x2.0), per exemple.


A la l'esquerra una roda de 29" i a la dreta una de 26"( Boulmane-Dades 2007).

Tota aquest explicació era per donar a entendre l’origen de les 29ous i per aclarir que aquestes rodes son un 10% (11,2% per ser exactes) més grans que les d’una BTT de 26”.

2 comentarios:

  1. Molt bona l'explicació.
    Esperem ansiosos les lliçons següents.
    Encara no n'estem convençuts i de moment seguirem amb la de 26"
    Salut

    ResponderEliminar
  2. Merci, ara ho tinc més clar i confirma que puc continuar amb la idea de bici multi ús :)
    Ara només falta provar una 29ous. http://rodacorriols09.blogspot.com/2010/10/un-quadre-mil-combinacions.html
    Bona iniciativa la del Blog,
    Salut i pedals. Ferran

    ResponderEliminar