lunes, 20 de diciembre de 2010

Realment saps que és una bici de 29”? (2º part)


Ara que ja sabem quan més grans son les rodes de 29” podem passar al per que han tingut tanta bona acollida en el seu país d’origen i s’està estenent de mica en mica a la resta del món  tot i semblar un disbarat.

Ens vam atrevir a enviar-li un seguit de consultes a Gary Fisher per tal d’esbrinar que li va passar pel cap per decidir-se a dedicar tants esforços al desenvolupament de les bici de 29” i arrossegarà a marques de renom per que li fessin components a mida per els primers prototips.


Les dos bicis del Projecte Priscilla (29ous) a punt de començar la Titandesert del 2008.

Com era d’esperar, l’accés a aquest tipus de personatges no es fàcil, o sigui que per ara no sabrem quin va ser el detonant de la seva bogeria, i ens haurem de conformar amb l’evidencia dels resultats de la seva iniciativa sense saber (per ara) el per que d’aquesta.

Hi ha molts factors pels quals les bicis de 29” aporten beneficis respecte a les de 26”, i cada dia que passa els peròs dels escèptics, tot i ser legítims com qualsevol opinió, perden força al nostre entendre.

Quatre veritats com a punys:

1.- Les rodes de 29” superen millors els obstacles degut a un menor angle d’atac.

Que vol dir això? Això vol dir que si afrontem una roda de 26” i una roda de 29” contra un graó de 10 cm d’alt, la roda de 29” li costarà menys superar-lo ja que per ella el graó representaria un obstacle més petit que per la roda de 26”. Del fet que a la bici de 29” li costi menys superar els obstacles respecte una bici de 26” vol dir moltes coses, per exemple, que es frena menys per terrenys irregulars, o el que és el mateix, que és més ràpida, o que ens costarà menys esforços rodar per muntanya o trialeres. A més a més també serà una mica més difícil que la roda es quedi travada en un graó (pedra, arrel, forat, etc...) cosa que pot significar més seguretat i que costi més sortir volant per davant.

2.- Les bicis de 29” son més ràpides.

En l’anterior punt ja hem explicat que les rodes de 29” poden ser més rapides per la seva major facilitat en superar obstacles però hi ha un factor més important que el menor angle d’atac. El que realment fa les rodes de 29” més ràpides es el seu major diàmetre.
Una roda de 29” és més ràpida per la inèrcia que genera al rodar. Com que la llanta i la coberta estan més lluny de l’eix de la roda, la inèrcia es més gran i ens permet mantindre una velocitat elevada i/o constant amb menys esforç.

3.- Més estable.

Aquest aspecte ve donat per dos motius, pel tamany de la roda i el seu efecte de giroscopi, cosa que fa que la bici sigui més estable, i pel fet que la caixa de pedaleir  esta més baixa que els eixos de la roda respecte a una bici de 26”.

Que una bici sigui més estable pot significar relaxar l’atenció en la direcció de la bici per poder concentrar-nos millor en altres aspectes a l’hora de rodar.

4.- La tracció.

Sens dubte, les rodes de 29” tenen una tracció molt més bona que les de 26”. La major  superfície de contacte junt amb un angle d’atac inferior fan que a l’hora de remuntar trialeres, les 29” es comportin molt millor que les de 26”.

Fins aquí les virtuts teòriques de les 29” però recorda que la millor manera de comprovar aquetes diferencies es provant una bici de 29”!!!!

Coses a tindre en compte:
Les rodes de 29” tenen un diametre més gran que les de 26” i en conseqüència un perimetre més gran.

Això vol dir que si rodem amb la mateixa marxa que una bici de 26”, la de 29” avança més centímetres per pedalada, més o menys uns 22 cm, que ve a ser com portar una marxa més llarga. Això pot ser un punt a favor a l’hora de rodar ja que a la major facilitat de rodar de les 29” se li suma el fet de tindre un desarrollo més llarg que les de 26”. Però, a l’hora de pujar forts pendents estarem es desavantatge ja que no tindrem un desarrollo tant curt com las bicis de 26”.

Com ho podem solucionar? Fàcil. Al mercat hi ha cassets de 9 velocitats 12/36 dents pensats per bicis de 29”, per equiparar els desarrollos a les bicis de 26”.

No hay comentarios:

Publicar un comentario